VIANOČNÝ DARČEK – DIVADLO

Vytlačiť

Úprava a réžia: Peter Palik, scéna, kostýmy a bábky: Martina Piatková, hrajú: Miroslava Dudková a Jana Lieskovská.
Premiéra: 04. 12. 2007, Bratislavské bábkové divadlo

Podľa prieskumov pravidelne (to znamená tri - štyrikrát do roka) navštevujú divadlo tri percentá slovenskej populácie. Chodenie do divadla je otázkou (aj) istého návyku, ktorý by sa mal začať budovať už v detstve. Výchova divadlom a výchova k divadlu sa v tom lepšom prípade začína už v materskej škôlke. Je však nepochybné, že dopraviť malé deti zo škôlky do divadla môže byť náročné a zdĺhavé. Bratislavské bábkové divadlo pripravuje od roku 2005 takzvané škôlkohry. Ide o komorné, časom i priestorom neveľké inscenácie, ktoré je jednoduché priniesť do ktorejkoľvek škôlky a sú určené deťom už od dvoch rokov. Navyše majú význam aj z tej „druhej strany“, pretože BBD ich réžiu doposiaľ vždy zverilo študentom bábkarskej réžie a dramaturgie z Katedry bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU - Naďa Uličná (O červenej čiapočke, Dlhý široký a bystrozraký), Gejza Dezorz (Lopta Hopta), Pavla Musilová (Perníková chalúpka).

Najnovšia škôlkohra má sviatočnú tému a vznikla na základe hry Dušana Štaudera Vianočný príbeh Anjela Rafaela. Anjelik nevie, čo by mohol robiť, žiadna činnosť sa mu nedarí, ani stráženie oblakov - nebeských ovečiek nezvládne. No na čele má hviezdičku, ktorou dokáže zažínať hviezdy na oblohe. S veľkou radosťou sa pustí do práce, no robí ju s takým nasadením, že zapáli aj betlehemskú hviezdu. Ale do 24. decembra je ešte ďaleko! A tak neostáva nič iné, len okamžite pripraviť všetko tak, ako to má byť na Štedrý večer – sneh, betlehem aj s kravičkami, návštevu troch kráľov...

Scénografia Martiny Piatkovej zaváňa „fundusom“, no Piatková si s tým, čo bolo k dispozícii poradila. Scénu tvorí predajný stánok vianočných suvenírov, zdobí ho aj vianočná reťaz s guľami. Stánok sa razom mení na paraván. Má červenú batikovanú „oponu“ a na improvizované javištiatko za ňou sa bez problémov zmestia všetky výstupy. Bábka (manekýn) anjela Rafaela je ladená v modro – bielych farbách a má naťahovacie nohy, vďaka ktorým sa dá zaujímavo animovať. Dominantné sú jej ústa, ktoré dokáže naplno otvoriť vo chvíľach plaču či kriku. Ako problémové vnímame kostýmovanie. Herečky – predavačky vianočných suvenírov, ktoré sa menia na animátorky Rafaela a sú strojkyňami všetkého, čo sa počas predstavenia udeje, sú odeté absolútne odlišne. Dudkovej kostým je štýlový – čierne nohavice a kabát má oživené farebnými podkolienkami a vreckami. Lieskovská je odetá v dlhom zelenom svetri, na ktorom má podivnú vestičku. Takýto odev nevypovedá ani o charaktere postavy, preto toto kostýmovanie pôsobí zvláštne. Azda by bolo lepšie zaodieť obe herečky do rovnako vkusného odevu, aký má Miroslava Dudková.

Inscenáciu naštudoval absolvujúci poslucháč bábkarskej réžie a dramaturgie Peter Palik. Vytvoril dynamické a nápadité vianočné divadelné potešenie. Inscenácia je interaktívna, divákov zapája do deja nielen otázkami, kam sa skryl anjel Rafael, ale deti tiež môžu zahrať troch kráľov, pomocou masky aj kravičku a oslíka z betlehemu, či zaspievať vianočné pesničky...

Členky hereckého súboru Bratislavského bábkového divadla Miroslava Dudková a Jana Lieskovská vytvárajú (aj na základe svojho hereckého typu) protikladnú dvojicu. Herecký prejav Miroslavy Dudkovej je preexponovaný, no režisér tento fakt zakomponoval do koncepcie. Dudková je v dvojici tá hyperaktívna a nedočkavá... Lieskovská jej vysvetľuje, usmerňuje ju a opravuje.

Vianočný príbeh anjela Rafaela je vydarená rozprávka. S detským divákom komunikuje a zároveň ho nenásilným spôsobom oboznamuje s príbehom narodenia Ježiša, príchodom troch kráľov a učí deti klasické vianočné koledy. Divadlo je výborným vianočným darčekom.

Publikované online: 4.12.2007

Lenka Dzadíková

Lenka Dzadíková vyštudovala teóriu a kritiku divadelného umenia na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde bola pri zrode študentského časopisu Reflektor. Doktorandské štúdium absolvovala na tej istej fakulte prácou Prieniky bábkového divadla a popkultúry (2012). 
Zúčastnila sa viacerých vedeckých konferencií a štúdie publikovala v zborníkoch. Ako členka redakcie festivalových denníkov aj ako porotkyňa sa zúčastňuje festivalov ochotníckeho divadla. Je dramaturgičkou programu pre deti na festivale Dotyky a spojenia. Zakladala a organizovala prvé ročníky projektu Medziriadky. Bola členkou výboru Slovenského centra AICT.
Venuje sa recenzistike so zameraním na tvorbu bábkových divadiel a divadelnej tvorby pre deti. Publikuje najmä v časopisoch kød - konkrétne o divadle, Loutkář, Javisko, Bibiana ako i vo viacerých reláciách Slovenského rozhlasu a na internetových portáloch Monitoring divadiel na Slovensku a Mloki.
Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave v Bratislave.